מלונאי יקר, דע כי לאור התחייבויות של מדינת ישראל במסגרת אמנות לשמירה על הסביבה, צומצמה ותצומצם עוד יותר בשנים הבאות, מכסת ייבוא של גזים המשמים למזגנים ומערכות קירור מסוג HFC ו-CFC למיניהם.

מי מכם שבהליכי שיפוץ / החלפת מערכות / בנייה – אנו ממליצים בחום לשקול לרכוש מערכות המתבססות על הגזים החדשים, שכן כבר השנה חלה התייקרות משמעותית של כ50% במחירי הגז למערכות הקירור, ולאור צמצום מכסות הייבוא, המחיר צפוי להרקיע שחקים.

 

להלן תקציר הנושא:

1.בהתאם לתיקון קיגאלי משנת 2016 (של פרוטוקול מונטריאול משנת 1989), העולם הולך על הפחתת השימוש בגז קירור מסוג HFC כמו גם CFC (האחרון כבר בקושי בשימוש בעולם) בשל נזק לאוזון.

2. ביום 11.8.2020, בעיצומה של מגפת הקורונה, חתמה השרה דאז להגנ"ס, על תיקון לתקנות החומרים המסוכנים, שמפחית באופן הדרגתי את מכסות הייבוא המותרות של גז הקירור HFC.

3. הקפיצה המשמעותית בהפחתת מכסות הייבוא תתרחש בינואר 24', אז תצומצם הכמות המותרת בייבוא בכ-40% (למעשה, מדובר על צמצום של כ-55% היות ושנת הבסיס לחישוב הצריכה היינה שנת 2012 ולא השנים 19-20 ערב חתימת התיקון לתקנות).

4. כבר עתה, צמצום מכסת הייבוא בכ-10% (18% בפועל) גרר התייקרות משמעותית של כ-50% במחיר הגז (!), וצמצום דרסטי של מכסות הייבוא ישפיע על המחיר עוד יותר.
(כדי לסבר את האוזן, מיכל גז קירור והקפאה R507 עלה בשנה שעברה 360 עד 600 ₪ למיכל של 11.3 ק"ג. היום הוא עולה 900 עד 1,200 ₪ לאותו מיכל. עלייה של 40% – 50%).
התוספת היא לאחר שיחה שקיימנו עם גיא סמט, מנכ"ל משרד הג"ס. סוכם על כך שהתקנות יתוקנו כך שצמצום המכסות ידחה במס' שנים ויוצמד לתיקון תקנות בנושא "אישור בעלי מקצוע" שיוכלו להתעסק עם הגזים החדשים.

 

ראו טיוטת מדריך מצורף של המשרד להגנת הסביבה, בנושא.

מעבר לגזי קירור ידידותיים לסביבה – מדריך חלופות לסקטור התעשייה והמסחר – שיתוף ראשוני

 

אנו מנסים להגדיל את מכסת הגז המותרת בייבוא או לכל הפחות, להקצות גז לתעשיית המלונאות ואף לנושא מענקים להתייעלות אנרגטית והחלפת מערכות קיימות, אולם ידיעתכם והיערכותכם לנושא נדרשת.